• تاریخ انتشار : 1404/03/07 - 20:50
  • تعداد بازدید : 34
  • تعداد بازدیدکننده : 31
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
درکمیسیون عمران شورای اسلامی شهررشت مطرح شد؛

بررسی بازگشایی ادامه بلوار احسانبخش و اتصال خیابان تختی به معلم | جابجایی تاسیسات برقی به منظور افتتاح تقاطع غیرهمسطح نیروی دریایی | تاکید بر به روز رسانی مطالعات و رایزنی برای جذب اعتبارات ملی

یکصد و بیست و نهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر رشت به ریاست محسن سماکچی و با حضور محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای شهر رشت، مسعود عباس نژاد دیگر عضو کمیسیون عمران و سید حسین رضویان عضو شورای شهر رشت، با محوریت بررسی بازگشایی ادامه بلوار احسانبخش و اتصال خیابان تختی به معلم در ساختمان شورا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای شهر رشت، محسن سماکچی در ابتدای این جلسه، محسن سماکچی ضمن تبریک سالروز ازدواج مولای متقیان با حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: امیدوارم مسیر ازدواج جوانان تسهیل شود تا بتوانند با وجود این مشکلات نسبت به تشکیل خانواده اقدام کنند.
 
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای شهر رشت با تاکید بر ضرورت بازگشایی ادامه بلوار آیت ا... احسانبخش و تختی به معلم تصریح کرد: تملک های این مسیر را در دو بخش می توان پیگیری کرد. مالکین بخشی از مسیر آمادگی دارند در قالب تهاتر و یا به اشکال دیگر همکاری کنند. این کار به تنهایی توسط شهرداری و یا راه و شهرسازی انجام نخواهد شد و باید دستگاه ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
 
سماکچی خواستار بررسی بیشتر موضوع تملک های مسیر تختی به معلم توسط راه و شهرسازی و برگزاری مجدد جلسات شد و گفت: برای هفته آینده مجدد این موضوع در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت.
 
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای شهر رشت در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به دیدار چهره به چهره همراه با استاندار گیلان با اهالی آسایش 21 خواستار پیگیری های لازم به منظور رفع مشکلات اهالی این محدوده شد.
مسعود عباس نژاد دیگر عضو کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای شهر رشت، تصریح کرد: امروز همه ما فرصتی در اختیار داریم تا اتفاقات خوبی برای شهر رشت رقم بزنیم و در آینده خودمان به عنوان شهروندان این شهر از اینگونه اقدامات بهره مند خواهیم شد.
 
عباس نژاد با تاکید بر ضرورت تخصیص اعتبارات ملی به منظور بازگشایی معابر، عنوان کرد: برای این اتفاقات نیاز به قدرت اعتبارات ملی داریم و از نمایندگان مجلس باید کمک بگیریم تا بسته های سرمایه گذاری با اعتبارات ملی به سرانجام برسد. نمایندگان مجلس اول نماینده رشت هستند و پس از آن نماینده بخش ها و حومه رشت هستند. حتما ظرفیت های خوبی دارند که می توانند به ما کمک کنند.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر رشت خاطرنشان کرد: از امروز باید رایزنی شود تا در بودجه 1405 این موارد در اعتبارات ملی دیده شود. ضمن آن که بخشی ممکن است قصور مدیریت شهری بوده باشد که تملک ها در مواردی مثل پیست دوچرخه یا برخی موارد در پیرسرا به موقع انجام نشده است. در برخی موارد اعتباراتی آمده است اما مدیریت شهری نتوانسته از آن به درستی استفاده کند.
 
عباس نژاد افزود: اعضای شورا آمادگی دارند هرآنچه باید انجام شود و پیگیری شود و مصوب شود و یا هر جلسه ای که نیاز است حضور داشته باشند اما راه و شهرسازی نیز باید در این مسیر در کنار شورا و شهرداری رشت باشد. ضمن آن که اولین موضوعی که نیاز است ارائه مطالعات از سوی مدیریت شهری است. اگر دغدغه ای داریم و قصد داریم از اعتبارات ملی استفاده کنیم باید مطالعات ما و برآورد هزینه به روز باشد و توجیه اقتصادی نیز داشته باشد و پس از آن با نمایندگان برای حوزه اعتبارات ملی رایزنی کنیم.
 
محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن تشکر از حضور نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی و تعامل دستگاه ها برای پیشبرد امور شهری، اظهار کرد : باید آورده این طرح ها برای مدیریت شهری سنجیده شود و بلوار احسانبخش در این مقطع هیچ تاثیر مثبت ترافیکی برای شهر رشت نداشته و در اطراف آن محیط های تجاری ایجاد شده و بحث خدماتی و رفاهی شهروندان دیده نشده وعرض این معبر با مطهری که سالها قبل از ان احداث شد یکسان دیده شده تا زمین های بیشتری در اطراف آن بماند.
 
وی با بیان اینکه پروژههای بازآفرینی بودجه مناسبی دارد افزود: بسیاری از استان ها به خوبی از آن استفاده می کنند اما در این زمینه رشت محروم مانده و و نتایج آن برای مردم ملموس نیست. 
 
کارگرنیا با تاکید به اینکه ارتباط ما با مجموعه بازآفرینی می تواند به این موضوعات کمک کند بیان کرد: در این باره تعامل بیشتر با میراث فرهنگی و حضور کارشناسان مربوطه در جلسات ضرورت دارد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر ضرورت طرح توسعه بلوار احسانبخش، تصریح کرد: اتصال تختی به معلم باید با در نظر گرفتن شرایط ترافیکی روز و منطبق بر جمعیت و تعداد خودروهای عبوری و با هدف بهبود وضعیت ترافیکی رشت انجام شود.
 
کارگرنیا پیرامون لایحه اخذ مجوز ترک تشریفات جهت عقد قرارداد جابجایی تاسیسات برقی فشار متوسط و ضعیف افزود: در مسیر اجرای یک پروژه، نباید هزینه مازاد به شهرداری تحمیل شود و اگر لایحه ترک تشریفات ارائه می شود باید همه موارد آماده باشد تا زمان از دست نرود و کار به سرعت انجام شود. 
 
وی با اشاره به اینکه شورا در اسرع وقت با لایحه ترک تشریفات شهرداری موافقت کرد اما کار به موقع انجام نشد بیان کرد : متاسفانه در این لایحه با افزایش نزدیک به پنج میلیاردی افزایش هزینه خرید کابل ها مواجه شدیم که اگر بعد از مصوبه شورا پرداختی به پیمانکار انجام می شد ضمن انجام بموقع پروژه این هزینه مضاعف به شهرداری تحمیل نمی شد.
 
رئیس شورا با بیان اینکه شهرداری باید ظرف مدت دو ماه به پیمانکار مبلغی را از این بابت پرداخت می کرد گفت: اما این کار انجام نشد و به همین علت کابل های خریداری شده توسط پیمانکار پس داده شد و امروز باید با قیمت بیشتر همان کابل ها خریداری شود. 
 
 
کارگرنیا با اشاره به اینکه کلیات افتتاح تقاطع غیرهمسطح نیروی دریایی وابسته به جابجایی تاسیسات برقی فشار متوسط و ضعیف است تصریح کرد: استفاده از یک مسیر پل هفت اذر تا زمانی که رفع مانع برق انجام نشود قابل بهره برداری نیست و ما می توانیم با کلیات موضوع موافقت کنیم اما برای جلوگیری از ضرر و زیان شهرداری و معرفی مقصر این اتفاق، مکاتبه ای با دستگاه های نظارتی انجام شود.
 
 
 
 محجوب معاون بازآفرینی سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت اظهار داشت: از سال 1397 اعتباراتی برای پروژه های مختلف دریافت کردیم که مهمترین آنها پروژه های زیرساختی و کالبدی مثل خانه سلامت سلیمانداراب و عینک، آسفالت پاسکیاب، پیست دوچرخه، پل عابر پیاده پاسکیاب، احداث نهاد توسعه محله، ساماندهی گذر صنایع دستی پیرسرا، بازگشایی محور اقتصاد و بهسازی حاشیه تالاب عینک بودند که برخی هنوز اجرا نشده اند.
 
وی افزود: ساماندهی رودخانه زرجوب در محدوده دباغیان، مرمت عمارت میرزا خلیل رفیع، ساماندهی اطراف حرم خواهر امام، آب و فاضلاب محله گلها، طراحی و ساماندهی تالاب عینک از جمله پروژه هایی بودند که به دلیل عدم تامین اعتبار تاکنون بخش عمده ای از آنها اجرا نشده اند.
 
محجوب همچنین در ادامه ضمن تشریح موارد مدنظر کمیسیون عمران شورای شهر رشت از جمله بازگشایی معابر و احداث پارکینگ، خاطرنشان کرد: در پروژه بازگشایی محور تختی به معلم 27 هزار متر مربع ملک در مسیر واقع شده است که برآورد ریالی چهار سال گذشته 13 هزار میلیارد ریال بوده است که باید به روز رسانی شود.
خانم کیوان خسرو معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان عنوان کرد: جلساتی با شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال جاری داشتیم و موارد مدنظر را مطرح کردیم و احتمالا بازدیدی از شهر رشت و موضوعات مرتبط با بازآفرینی خواهند داشت. مدتهاست این موضوع در شهر رشت اتفاق نیفتاده است.
 
وی افزود: در موضوع احداث پارکینگ حوزه بازآفرینی اعتماد کافی به پروژه مشارکتی با شهرداری ها ندارند و نیاز به بسترسازی مناسب و جذب اعتماد سرمایه گذار دارد. در خصوص بازگشایی محور اتفاقات مثبتی رخ داده است اما شرکت بازآفرینی در سراسر کشور اعتبارات اندکی در نظر می گیرد و باید بتوانیم با تبادل املاک این موضوع را پیش ببریم. تخصیص اعتبار بودجه ای نقدی عملا به میزان مورد نیاز امکانپذیر نیست.
 
کیوان خسرو تصریح کرد: پروژه های مختلف باید از ابتدا با درنظر گرفتن زیرساخت ها تعریف شوند. به عنوان مثال در مساله پیاده راه زیرساختها در نظر گرفته نشد به همین خاطر در بازآفرینی گذر صنایع دستی پیرسرا زیرساخت هایی مثل موضوع جابجایی تاسیسات برقی را در اولویت قرار دادیم.
 
علیپور مدیر بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان اظهار داشت: در خصوص بازگشایی محور ادامه بلوار احسانبخش به خیابان معلم، 650 متر طول محور و عرض آن 30 متر است. 96 ملک در مسیر واقع شده است که 43 ملک کلا در مسیر قرار گرفته است و مابقی بخشی در مسیر قرار دارند. بازآفرینی شهری سرمایه آنچنانی ندارد و بیشتر پروژه ها را با اوراق پیش می برد و امسال به طور استثنا به طور نقدی اعتبار اختصاص دادند.
 
وی افزود: برای پروژه های 1404 باید اولویت های اصلی شهر رشت را مشخص کنیم و بیشترین حجم بازآفرینی در منطقه 2 قرار دارند. اگر توجیه اقتصادی مناسبی وجود داشته باشد می توانیم همکاری شرکت بازآفرینی شهری را داشته باشیم.
 
علیپور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح بخشی از اقدامات صورت گرفته توسط این حوزه، عنوان کرد: شهرداری به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان باید جلسات بازآفرینی را تشکیل دهد و سپس در جلسات استانی به تایید استاندار برسد.
 
قدردان مدیر املاک شهرداری رشت افزود: شهرداری منطقه دو در این حوزه زحمات بسیاری داشت. نقشه برداری ها و شناسایی املاک انجام شده است. نیاز است راهکاری پیدا کنیم با کمک راه و شهرسازی، در خصوص املاک باقیمانده حوزه نفوذمان را بیشتر کنیم. برخی مالکین حاضر نیستند بخش خارج از طرح را واگذار کنند در صورتی که شهرداری باید جذابیت تجاری برای سرمایه گذار ایجاد کند.
 
وی افزود: حدود 8 هزار متر مربع از املاک در مسیر واقع است و تقریبا به همین میزان خارج از طرح است. باید بخش خارج از طرح در مورد برخی لکه ها در داخل طرح دیده شود تا این طرح، توجیه اقتصادی داشته باشد. از صدور پروانه حاشیه اینگونه مسیرها که قابلیت تجاری بالایی دارند می توان به عنوان توجیه اقتصادی بازگشت سرمایه دفاع کرد.
 
قدردان همچنین عنوان کرد: همچنین شرکت بازآفرینی املاک ارزشمندی در فاز یک پروژه احسانبخش دارد که اگر به عنوان پشتوانه در اختیار شهرداری قرار دهد کار مدیریت شهری را برای بازگشایی تسهیل می کند. همچنین طرح هتل، تجاری و پارکینگ نیز پیشنهاد شده است که به عنوان یکی از آلترناتیوها برای بازگشت سرمایه در نظر گرفته شود و البته مهم ترین اتفاق از نگاه شهرداری در مسیر احسانبخش، پارکینگ عمومی است.
  • گروه خبری : اخبار,کمیسیون حمل و نقل و عمران
  • کد خبر : 3907
کلمات کلیدی

تصاویر

مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم